الأحد، مارس ٢٩، ٢٠٠٩

!... أطلال قيم



بصراحة اترددت كتير قبل ما اكتب البوست وكان ترددي دا ليه اكتر من سبب، بدون الدخول في تفاصيل الاسباب اللي خلتني اتردد وافكر قبل مااكتبه، قررت اني اكتبه بالفعل لاني حسيت انه موضوع مهم بجد، كتير مننا بيغفل عنه او يمكن مش بيوليه اي اهتمام وقد يعتبر الكلام فيه درب من الرجعيه والتخلف، الا اني شايفه، من وجهة نظري، ان الحقيقه عكس كده تماما، وانه بالفعل موضوع مهم وخطير بيمس قيمنا واخلاقيتنا بشكل كبير...

باختصار ومن غير رغي كتير، انا حبيت اتكلم عن شكل علاقة الزمالة بين البنت والولد في مكان الزماله سواء كان عمل او دراسة، و ايه الضوابط والاخلاقيات اللي بتحكم العلاقة دي...

يمكن بصراحه انا مافكرتش خالص قبل كده اني اكتب او اتكلم عن الموضوع دا، بالرغم من اني كنت باشوف نماذج كتير ايام الجامعه وكمان في الشغل لعلاقات "زمالة" (او المفروض انها كده) بين بنات وولاد عمري ما رضيت عنها ولا اقتنعت بيها وكنت دايما رفضاها وبشده، لكن اللي خلاني افكر في كده دلوقتي بعض المواقف اللي حصلت معايا شخصيا مؤخرا، مواقف اتعرضتلها في الشغل بشكل خارج عن ارادتي تماما انا بردو رفضاها بشده ومعترضه عليها تماما. بس بعد تردد وتفكير قررت اني اكتب عنها واحكي عن تجربتي الشخصيه، اولا عشان يكون الكلام واقعي، ثانيا عشان فعلا نفسي نفكر في الموضوع دا بعمق وناخده بعين الاعتبار اكتر من كده، لانه فعلا، زي ما قلت قبل كده، دي مش حاجه قليله ولا تافهه عشان نبصلها على انها عاديه، ايه يعني ان يبقى في تعامل مفتوح ومتحرر بدون اي ضوابط بين البنت والولد "الزملا" (او المصيبه الاكبر ان ساعات بيبقى اسمها "الاصحاب")!!!. لا طبعا ياجماعه، دي حاجه بتمس قيمنا واخلاقيتنا بشكل مباشر ولازم نعيد النظر فيها ونبصلها من الزاويه دي...

بطبيعة الحال في شغلي، وحتى كان فترة الجامعه بردو، ماليش احتكاك او تعامل اوي مع زمايلي الولاد الا للضروره، يعني مش باتكلم ولا باهرج معاهم لدرجة ان مره حد من زمايلي في الشغل قال عليه لواحده كانت معانا اني على طول ساكته وهاديه طول الوقت! وبصراحه مش عارفه، يعني المفروض اني ماابطلش رغي وتهريج مع زمايلي الولاد دول ولا ايه؟!!!


المهم... من كام يوم كده وانا في الشغل كنت نازله اجيب حاجه بعد الظهر، وانا نازله كان في ناس زمايلي طالعين. عشان اتفادى الموقف ومايبقاش في اي احراج، بصيت في الارض وقومت مكمله مشي على طول عشان مايحصلش كلام او غيره، ومع ذلك فوجئت بواحد منهم (بالرغم من انه اكيد شاف اني بصيت في الارض وكملت على طول والمفروض يكون فهم معنى دا!) فوجئت بيه بيكلمني بردو ووقف وبدأ يتكلم ويهرج!!! بجد بعدها انا اضايقت جدا من الموقف. يمكن كتير ممكن يشوفوا انها حاجه عاديه ومافيهاش حاجه خالص، بس انا سريعا حاقول انا شايفاها غير كده ليه... ببساطه حتى لو احنا زملا في مكان عمل واحد وكان في تعامل بيننا في الشغل واحيانا بنتكلم مع بعض، فالمفروض ان دا يبقى قاصر على مكان العمل، يعني مايديناش الحق في اننا نقف نتكلم في الشارع وكمان لمجرد التهريج وخلاص، يعني من غير اي داعي او مبرر او ضروره ملحه لدا. وحتى لو الكلام على حاجه في الشغل يبقى المفروض يكون مكانه الشغل بردو، مكان العمل نفسه، مش الشارع خالص!...




طبعا انا باتكلم في الحاجات اللي ممكن البنت تتعرضلها بشكل خارج عن ارادتها، مااتكلمتش عن "القرف" و"البلاوي" التانيه اللي باشوفها وبتحصل بمنتهى الجرأة (او "البجاحه" بمعنى اصح) وكانها مثار فخر وتباهي، من لبس بنات "غير محترم" بالمره، للدلع في التعامل مع الولاد وطريقة التهريج والضحك "المبتذلة"، للـ"استهبال" والـ"استعباط"، ان جاز التعبير، من جانب بعض الولاد هم كمان، يلا ماهي زيطه بقى!!! (وانا قلت "بعضهم" لان فعلا اكيد مش كلهم بردو. بالعكس، بجد في منهم أكثر من محترمين ما شاء الله، وياريت يبقى شباب المسلمين كلهم كده من أمثال النوع دا من الولاد)... وغيره وغيره، دا غير اللي باسمع عنه وبيتحكيلي ...!!!

يعني بصراحه انا مش عارفه ليه للدرجه دي الاخلاقيات اختفت والضوابط انتفت، وأصبح "الحياء" عملة نادرة إن لم تكن "منقرضة"، وبقى الاعتراض على الخطأ درب من "الخنقه" وإظهار دا نوع من "التخلف" و يمكن كمان البعض يعتبره "افوره"!!!

ياترى بجد التفكير دا صح ولا غلط؟ ياترى انا شايفه الموضوع وبصاله من زاويه صحيحه فعلا وحطاه في حجمه الطبيعي ولا مدياله اكبر من حجمه؟ ياترى فعلا بـ"افورها" ولا هي "متافوره" لوحدها من غير حاجه، ولا هي اصلا حاجه عاديه ومافيهاش حاجه خالص ومش مستهله اصلا الكتابه عنها والاعتراض عليها؟ ياترى فعلا دا الشكل العادي والطبيعي لعلاقة الزماله بين البنت والولد ولا فعلا في حاجه غلط؟؟؟



"الحمد لله الذي هداني لهذا وما كنت لأهتدي لولا أن هداني الله"

7 التعليقات:

Foxology يقول...

كلامك مظبوط جداااااااا

لازم يكون فى حدود للتعامل فى العمل وغير العمل ومينفعش يبقى الكلام سداح مداح يعنى فى الشغل وخلاص اى حاجة تانية مش مجالها ولا مكانها

تحياتى على المضووع المهم ده وانتى صح على فكرة علشان احنا لازم نحافظ على القيم والأخلاق الكويسة اللى بقت موضة قديمة دلوقتى :)

صبرني يارب يقول...

اها انتى عندك حق

احنا بقينا بنستهبل يا فندم

بقينا بنسوق الاستهبال على نفسنا ونقول عادي ده زميل

بصي موقف زي زمايلك الى قابلتيهم فى الشارع ده مثلا

المفروض فى الظروف العاديه الواحد يقول سلام عليكم مثلا لو كانوا قريبين

انما فى الظروف الى احنا فيها وقلة التمييز بتاعة الناس
انك تمشي وما تكلميش حد منهم لانك لو قلتي سلام عليك يبقى هما بقى ممكن ياخدوكي بالحضن اه ماهو فى ناس غبيه
ههههههههههههههههه

المهم انا كنت واخده المنهج ده ايام الكليه

مافيهاش حاجه لما زميلى يستلف مني كشكول المحاضرات

بس اهو باب للرغي وان كلمت واحد تلاقي تاني يوم عشره جايين يتلزقوا باي حجه

يبقى اسفه يا فندم اصل انا خطي وحش ومش بابيض محضراتي عندك فلان ابن عمي الى هناك دااااااهو معاه محاضرات انامصوراهاله من واحده صاحبتي روحله يا امور

حلوه البعته ؟

وبالنسبه للتعليق على اللبس عايزه اقولك ان دلوقتي فى الحكومه نص العاملين بقوا تجار شنطه والحريم قاعدين يشتروا الهدوم وينقوا قدام زمايلهم ويمكن يشتركوا معاهم يعنى


وعلى فكره كنت قريب فى مصلحه حكوميه وكل الى فيها كان ستات ورجاله كبار فى السن

كان فاضل شويه والزق كرسي فى وش واحد فيهم دار على نص الستات الى فى المكتب لزق جنبهم وقعد يرغي معاهم وما بين بؤه وبؤها وهما بيتكلموا مسافه لا تتعدى الخمسه سم مش عارفه بصراحه ايه ظروفهم

وناس كبار فى السن يعنى يمكن فى الخمسينات مثلا

ااااااااااه يا مامايا
الحمد لله انى شلت ا لمراره بدري بدري

أحلى حياة يقول...

Foxology ...

جزاك الله خيرا يارب :)

أحلى حياة يقول...

صبرني يارب ...

"سلام عليكم" مين ياماما
"سلام عليكم" دي كبيرهم واحنا في متمسمرين في الشغل اصلا، في الشارع بقى ولا اعرفهم اساسا ههههههههههههه
لا بجد متهيالي المفروض البنت من نفسها ماتروحش تسلم ولا تتكلم، لكن لو حد سلم عليها بادب واحترام اوكي حترد بادب واحترام بردو، والا يبقى قلة ذوق مش فكرة التزام بقى

بس متهيالي بردو اللي بتحكي عليه في المصالح الحكوميه دا اوفر اوي
اوي اوي يعني بجد
سيتا امبوزيبل
وابو زيبل
وعيلة زيبل كلهم هههههههههههههههه
لا بجد يابنتي ايه اللي بتقوليه دا
دا بجد حاجه مش ممكن يعني
دا متهيالي لو واحد شايل مرارته فعلا وشاف اللي بتقوليه دي ممكن اي حاجه فيه تتفقع بدالها ههههههههههه

ربنا يهدي ويصلح حال المسلمين أجميعن... اللهم آمين يارب العالمين آمين

د.عصماء يقول...

السلام عليكم.
اختى الكريمة كلامك مفهوش ولا كلمة غلط انا متفقة معاك فى كل كلمة قلتيها احيانا العلاقة فعلا بتخرج عن الحد المسموح به جزاك الله خيرا وربنا يثبتك يا رب

أحلى حياة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أحلى حياة يقول...

د. عصماء ...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

جزانا وإياكي يارب

ميرسي على مرورك والتعليق :)